måndag 15 september 2014

Barnvantar med indisk tumkil

Lillprinsessan har vuxit... och vuxit... och vuxit lite till, och nu är alla hennes yllekläder för små inför den kommande vintern. Så jag fick lägga mina virkningar på hyllan och vänta och börja ta itu med att sticka istället. Jag började med sockor, och för att få det lite mer intressant så stickade jag dem från tårna uppåt. (Det kan hända att jag försöker skriva en beskrivning för dem också senare.) Följande projekt var yllebyxor där jag tog Drops Cecilie som grundmönster (dock med en hel del eget, eftersom jag inte bara KAN följa mönster eller recept rakt av) och sedan fortsatte jag med vantar. Jag hittade en finsk hemsida med en beskrivning som kallades indisk tumkil (intialainen peukalokiila) som jag direkt blev förtjust i, så det blev sådana vantar:

Beskrivning

Garn: Novitas Nalle rosa (051) och pink (559)
Stickor: 3 till mudden och 3½ till resten
Storlek: ca 4 år

Lägg upp 12 m per sticka (48 m totalt) och sticka 2 r, 2 a tills mudden är tillräckligt lång (jag stickade 8 v rosa, 4 v pink, 4 v rosa, 4 v pink, 4 v rosa och 4 v pink). För att vantarna ska sitta bättre och inte så lätt glida av brukar jag ta ihop lite vid handleden: sticka alla 2 a tillsammans och fortsätt ytterligare 7 v med 2 r, 1 a. Byt färg till pink och större stickor. Lägg till 1 m per sticka så att du har 10 m per sticka. Sticka ytterligare ett eller två varv.
För HÖGER vante: Flytta över till första stickan (från andra stickan) den blivande tummens maskor (dvs. så många maskor som alltsomallt behövs på tummen). Jag flyttade över så att jag hade 14 m på sticka 1 och 6 m på sticka 2. Sticka sedan vanlig slätstickning, men öka på varje varv 1 m i början av sticka 2 tills du har på sticka 2 totalt 18 m. Plocka över tummens maskor till en hjälpsticka eller hjälptråd, lägg till i början av sticka 2 ytterligare 2 m och fördela den på två stickor med 10 m per sticka. sticka vanlig slätstickning tills vanten är tillräckligt lång, jag stickade 18 v efter tummen. Ta ihop. Jag tycker själv om att börja ta ihop lite tidigare (4 v) vid lillfingret för att få vanten mer anpassad för handen. Jag tar ihop på sticka 2 och 4 så att när tre m återstår stickar jag 2 ihop och stickar den sista vanligt och på sticka 1 och 3 så att jag jag stickar första m vanligt, lyfter andra, stickar tredje och lyfter andra m över den tredje.
För VÄNSTER vante: På samma sätt som höger vante, men istället för att flytta över tummens maskor till sticka ett, så flyttar jag över från sticka 3 till sticka 4 (dvs. på sticka 3 har man 6 m och på sticka 4 har man 14 m). Tumkilen stickas så att man lägger till 1 m på varje varv i slutet av stick 3 tills det finns 18 m på sticka 3. Flytta över tummens maskor från sticka 4 till hjälpsticka eller hjälptråd, lägg till i slutet av sticka 3 ytterligare 2 m och fördela maskorna jämt på två stickor.  Fortsätt på samma sätt som höger hand och börja igen vid lillfingret med intagningarna (4 v) och sedan på alla stickor.
Tummen: Plocka upp 14 m från hjälpstickan eller hjälptråden och plocka upp 2 m till där två maskor lades till vid tumroten så att det inte blir en öppning. Sticka slätstickning tills tummen är tillräckligt lång, *sticka ihop 2 m och sticka 2 m* och upprepa * varvet till slut. *Sticka 1 m, ta ihop 2 m*, upprepa * varvet till slut och dra tråden genom de 8 kvarstående maskorna.
Sticka den andra tummen och fäst trådarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar